free
hit counter

4 Tips voor Sporten en Afvallen/Vet Verbranden met Sporten

Wanneer je graag gewicht wilt verliezen, hoor je vaak dat het beste wat je kunt doen gezonder gaan eten en meer gaan bewegen is. Hoewel dit meestal best gemakkelijk klinkt, is dit vaak niet het geval. Veel mensen hebben moeite met het gezond eten en het sporten vol te houden.

Wanneer je wil afvallen is sporten dus een goede optie. Cardio is hierbij het beste. Cardio wordt ook wel conditiesport genoemd en hierbij kun je dan bijvoorbeeld denken aan joggen, schaatsen, skeeleren, fietsen, hardlopen, zwemmen etc. Er zijn genoeg mogelijkheden!

Ook met krachttrainingen kun je gewicht verliezen terwijl je tegelijkertijd er ook nog een super strak lichaam van krijgt. Wanneer je krachttraining doet moet je je niet te erg nadruk leggen op het getal op de weegschaal, maar meer in de spiegel kijken. Het is namelijk zo dat je meer spierweefsel erbij krijgt en hierdoor word je zwaarder. Dus het kan zijn dat je vet verliest, maar toch zwaarder bent dan eerst. Houd hier dus rekening mee.

Alleen sporten is echter niet genoeg. Vaak willen de meeste mensen het liefst gewoon doorgaan met ongezond eten, maar sporten zonder gezond eten heeft eigenlijk geen nut. Al het harde werk is dan voor niets. Van belang is dat je niet veel snackt tussendoor en dus maaltijden binnenkrijgt die vullend zijn. Veel water drinken kan hier ook bij helpen.

Wanneer je graag je conditie wilt opbouwen, maar ook wat kilo’s kwijt wil, dan is cardiotraining perfect voor jou. Cardio heeft bovendien veel voordelen. Zo zou het een positief effect hebben op de bloeddruk, de conditie van je longen en hart verbeteren en de kans op hart- en vaatziekten sterk verminderen.

Er zijn verschillende redenen om met cardio te beginnen. Het kan namelijk zo zijn dat je het echt alleen doet om af te vallen, maar het kan ook werken voor als je meer conditie op wilt bouwen. Het is dus niet dat alleen mensen met overgewicht cardio kunnen doen, cardio is voor iedereen!

Bovendien bouw je er natuurlijk ook spieren mee op, ook al denken veel mensen dat dit niet het geval is. Wel is het van belang dat je je voeding dan aanpast, omdat je veel calorieën verbrandt met cardio, maar je niet een calorietekort wilt krijgen. Je krijgt anders namelijk geen extra spierweefsel.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

Cardio is fijn, omdat je voor de oefeningen vaak niet naar de sportschool toe hoeft. Om te kunnen joggen of hardlopen heb je bijvoorbeeld geen sportschool nodig. Ook touwtjespringen en skeeleren kun je gemakkelijk ergens in jouw omgeving doen.

Cardiotrainingen zijn dus goed voor mensen die af willen vallen of conditie op willen bouwen en eventueel voor mensen die wat meer spieren willen. Natuurlijk is het wel zo dat je met krachttrainingen veel meer spiermassa krijgt.

Cardio is meer voor mensen die niet enorm gespierd willen worden, maar wel fit willen zijn.

Cardiotrainingen vinden de meeste mensen leuk om te doen. Toch is het goed om het af en toe af te wisselen met wat andere oefeningen. Het is namelijk zo dat je met cardio alleen best veel spiermassa verliest. Wanneer je lichaam eenmaal gewend is aan jouw cardioschema, zal je ook veel minder snel gewicht verliezen.

Bovendien heb je continu spierpijn wanneer je alleen maar cardio-oefeningen doet. Daarom is het goed om het bijvoorbeeld af te wisselen met wat stretchoefeningen of yoga. Soms kun je ook gewoon een dag of twee rust nemen. Tot slot kun je met een schema gevuld met alleen cardiotraining later gezondheidsproblemen krijgen. Dit is omdat je geen spieren opbouwt en juist spierweefsel verliest. De kans op blessures is dan groot.

Krachttraining is eigenlijk bedoeld om in een bepaalde sport beter te presteren. Zo kan een voetballer bijvoorbeeld zijn rensnelheid willen verbeteren. Wanneer je dan krachtoefeningen doet voor de benen, dan zou je dit kunnen verbeteren.

Het doen van krachttrainingen kan ervoor zorgen dat je meer uithoudingsvermogen hebt, maar het kan ook zorgen voor een grotere spiermassa. Door krachttrainingen te doen kunnen tevens je botten, pezen en ligamenten versterkt worden, wat natuurlijk ook een voordeel is.

Krachttrainingen zijn bovendien niet alleen goed voor jonge mensen, ook juist voor ouderen zou dit positief werken. Zo zou het de spieren intact houden en zorgen voor een minder snelle spierafbraak. De spiermassa wordt juist wanneer je ouder wordt steeds belangrijker; iedereen wil het liefst zo lang mogelijk alles zelf kunnen blijven doen en hierbij kan krachttraining je dus helpen.

Ook voor kinderen is krachttraining prima te doen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat een kind heel erg gespierd wordt, maar een beetje krachttraining zorgt voor een stabiele basis. Ook bij krachttraining kun je afvallen en nog meer een spiermassa opbouwen.

Krachttrainingen helpen bovendien om het vetpercentage te verlagen en de conditie van het hart en de bloedvaten wordt er beter door.

Krachttraining is ook beter voor de dagelijkse handelingen. Dingen optillen, ver lopen, je afzetten, springen etc. zal je gemakkelijker afgaan dan voorheen en dit is natuurlijk een groot voordeel. Je krijgt er daarnaast een strak en goed uitziend lichaam van waardoor je zelfvertrouwen ook omhoog zal gaan. Je zult je fijner in je vel voelen.

De meeste krachttrainingen worden gedaan in een sportschool, een health center of andere sportfaciliteiten. Uiteraard is er wel de mogelijkheid om de oefeningen ook thuis te doen. Zo heb je verschillende weerstandsbanden en gewichten die je gemakkelijk thuis kunt gebruiken.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Om af te vallen is het slim om te beginnen met cardiotraining, omdat dit je vaak het snelst laat afvallen. Ga niet gelijk 20 oefeningen doen per dag, maar begin rustig aan. Omdat je misschien nog niet een heel groot uithoudingsvermogen hebt en je de kans op blessures vergroot wanneer je gelijk keihard gaat trainen, is rustig aan beginnen cruciaal.

Om te beginnen kun je dan bijvoorbeeld gaan wandelen op een snel tempo of zwemmen. Ook skeeleren is goed om mee te beginnen. Deze oefeningen hoeven allemaal niet heel erg snel en vaak gedaan te worden. Begin bijvoorbeeld met twee keer in de week een keer flink doorstappen en voer het tempo daarna wat op.

Je moet natuurlijk ook kijken naar welke oefening er bij je past. Als je erg last hebt van je enkels of knieën is het natuurlijk niet bedoeling dat je gaat hardlopen. Hiermee vergroot je de kans op blessures en kun je straks helemaal niet meer sporten. Kies dan voor zwemmen, de bewegingen in het water gaan gemakkelijker en je zult dan minder last hebben van, bijvoorbeeld, je knieën of enkels.

Het beste is om naast cardiotraining ook een dieet te volgen, vooral als je wilt afvallen. Als je doel is om simpelweg meer uithoudingsvermogen te krijgen, te werken aan je gezondheid of meer lange afstanden af te kunnen leggen, dan is een dieet niet per se van toepassing op jou.

Als je doel is om af te vallen, dan is een dieet zeker van belang.

Wanneer je heel goed aan het trainen bent, maar je eet daarnaast nog steeds erg ongezond, dan werkt het natuurlijk niet. Je moet ervoor zorgen dat je ook gezonder gaan eten. Hierover later meer.

Ook met krachttraining kunnen de kilo’s eraf vliegen. Wat een voordeel is van krachttraining, is dat je hierbij ook meteen spiermassa opbouwt en er dus ook ‘strakker’ uit gaat zien. Wanneer je een beginnende krachttrainer bent, is het van belang om bepaalde oefeningen uit te voeren en andere nog even te laten voor wat ze zijn.

Ook hier is dus weer van belang dat je niet gelijk helemaal losgaat, hoewel het natuurlijk erg goed is dat je enthousiast bent. Ook krachttraining moet weer opgebouwd worden. Begin bijvoorbeeld met squats voor je benen, push-ups, gewichten heffen (niet te zware uiteraard) etc. Dit zijn de wat makkelijkere oefeningen, maar je lichaam moet er eerst nog even aan wennen dat jij nu vaker gaat sporten.

Zeker met krachttraining liggen blessures op de loer. Het is dus van belang dat je wel weet wat je doet. Vraag dus, als je bijvoorbeeld in een sportschool gaat sporten, hoe een fitnessapparaat werkt, wat de juiste houding is, welk gewicht het beste is om mee te beginnen en of iemand je misschien kan helpen met de oefening.

Belangrijk bij krachttraining is om al je spieren te laten werken met de oefeningen die je doet. Probeer dus gevarieerde trainingen te bedenken, zodat je optimaal gebruikmaakt van al je spieren. Hoewel je lichaam uiteindelijk natuurlijk strakker zal worden en je spieren meer zichtbaar worden, moet je niet te snel opgeven als je dit nog niet ziet.

Het resultaat zal niet meteen tevoorschijn komen, want ook hierbij moet je eerst weer je dieet aanpassen. Als je niet gezonder gaat eten, blijven je spieren namelijk verstopt onder een laag vet. Probeer dus ook bij krachttraining gezonder te eten!

Ook van yoga krijg je een prachtig lichaam, al zou je het misschien niet verwachten. Het geeft je dus niet alleen rust en meer flexibiliteit, maar ook een beter uiterlijk! Het is belangrijk om tussendoor wat rustigere oefeningen te doen, omdat je lichaam simpelweg ook wel eens even de spierpijn moet verwerken. Als je door blijft trainen wanneer je erge spierpijn hebt, zal je een leven vol met spierpijn leiden. Probeer dus wat af te wisselen.

Yoga is goed om je keiharde trainschema mee af te wisselen, omdat je dan nog steeds eigenlijk bezig bent met sport. Yoga versterkt namelijk ook je spieren, soms heb je bepaalde oefeningen die je lang vast moet houden en dit vergroot ook je spiermassa. Ook kan yoga je helpen bij het verbeteren van je lichaamshouding, wat ook een groot voordeel is.

Yoga versterkt je botten, verbetert je focus, verbetert je balans, helpt je te ontspannen en verlaagt je bloeddruk.

Genoeg redenen om tussendoor dus wat yoga-oefeningen te doen.

Ook kun je ervoor kiezen om gewoon eens een dag niets te doen en echt rust te houden. Ook dit kan goed zijn voor je lichaam. Je hoeft je hier dan ook helemaal niet schuldig over te voelen. Als je naast de rust die houdt gewoon je dieet blijft volgen en gezond blijft eten, kan dit helemaal geen kwaad.

Van belang is ook dat je rek- en strekoefeningen doet tussen de trainingen door. Door dit te doen voor en na het sporten (en soms tussendoor) zorg je ervoor dat je spieren niet overbelast raken. Vraag ook weer voor deze oefeningen naar iemand die er verstand van heeft en die je dit goed kan uitleggen.

Door rek- en strekoefeningen te doen probeer je je spieren langer te maken, zodat ze flexibeler worden en je andere oefeningen beter uit kunt voeren. Ook zouden deze oefeningen je helpen de kans op blessures te verlagen.

Zoals eerder al een aantal keer genoemd, helpt het sporten niet bij het afvallen, wanneer je niet gezonder gaat eten. Uiteraard kun je het dieet volgen wat jij wil en je moet er dan ook zelf één uitkiezen die het best bij je past.

Wel is het belangrijk dat, wanneer je er daarnaast veel bij sport, je niet een dieet neemt waarbij je amper wat mag eten. Dan gaat je lichaam namelijk alles zo lang mogelijk vasthouden aangezien je er ook nog bij sport. Probeer dus een dieet te volgen waarbij je gezond eet, maar wel genoeg.

Hopelijk kun je na deze tips te hebben gelezen beginnen met het afvallen en vliegen de kilo’s er binnenkort van af!

Oscar Helm heeft een zeer effectieve methode ontwikkeld om af te slanken. Ondertussen heeft hij hier al duizenden mee geholpen.

Zijn methode is volledig wetenschappelijk onderbouwt en geeft je de exacte stappen naar een slank en sexy lichaam.

Er staan meer dan 100 recepten in zijn boek, dus voor ieder iets wat ie lekker vindt.

Volgens Oscar komt uit zijn klantenonderzoek naar voren dat 66% van de mensen aangeeft af te vallen met zijn methode, een getal dat vele malen hoger is dan andere diëten.

Bekijk hier direct zijn heerlijke recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *