free
hit counter

Afvallen Lukt Niet? 3 Noodoplossingen als Afvallen Niet Lukt

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die graag willen afvallen, en ook steeds meer methodes om je hiermee te helpen. Dit is niet zo gek, als je bedenkt dat zaken als overgewicht en obesitas steeds vaker en in ernstigere vormen voorkomen. In zo’n geval is het dus een erg goed advies om te proberen af te vallen.

Maar wat nu als dat niet lukt? Je wil maar wat graag je overtollige kilo’s kwijt, maar hoe hard en hoe vaak je het ook probeert, het lukt je maar niet om dit voor elkaar te krijgen. Als jij onsuccesvol hebt geprobeerd af te vallen, wanhoop dan niet. In dit artikel zal ik je met enkele onmisbare tips gaan helpen om je doel alsnog te bereiken, waardoor ook jij eindelijk eens van je overtollige kilo’s afkomt!

Als het zo gezond kan zijn om af te vallen, dan zou je denken dat je lichaam er alles aan zou doen om jou te helpen om op een gezond gewicht te komen. In de praktijk is het echter helemaal niet zo makkelijk om dit doel te bereiken. Dit komt doordat jij actief wordt tegengewerkt door je lichaam wanneer je gewicht probeert te verliezen.

Dit lijkt misschien vreemd, maar eigenlijk is het heel logisch. Als je bedenkt dat de mens is ontstaan door honderden miljoenen jaren van evolutie, dan kun je wel zien dat de mensheid pas relatief kort een “beschaafde” levensstijl heeft, waarin voedsel voor de meeste mensen in overvloed beschikbaar is. Evolutie gaat erg langzaam, dus we hebben ons hier als soort simpelweg nog niet aan aangepast.

Ons lichaam is niet gemaakt voor deze decadente levensstijl, maar voor het harde leven van de jager-verzamelaars. Vroeger moest de mens een stuk meer moeite doen om aan voedsel te komen, en was voedsel bovendien erg schaars. Het kwam veel vaker voor dat je dreigde te sterven aan voedseltekort, dan dat je last kreeg van klachten als gevolg van overgewicht.

Mensen waren lange tijd net als auto’s: hoe minder ze verbrandden, hoe beter.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test van Oscar en ontdek je “Afslank IQ”.

In zo’n situatie is het voor je lichaam dus slim om zoveel mogelijk overtollig vet op te slaan als maar mogelijk is. Het kwam niet vaak voor dat je veel meer at dan je nodig had, dus kon je maar beter een energiereserve aanmaken. Op die manier kon je lichaam terugvallen op deze vetreserve als het op een bepaald moment wat moeilijker was om aan voedsel te komen.

Hoewel dit natuurlijk erg handig is geweest in het verleden, is het vandaag de dag een stuk minder handig. Doordat er overal eten beschikbaar is, zijn mensen meer gaan eten, en zoals ons lichaam afgesteld staat, zorgt dat ervoor dat overgewicht sterk toe is genomen. Afvallen is vervolgens erg moeilijk, omdat onze lichamen eigenlijk té efficiënt zijn.

Ons lichaam maakt het ons dus erg moeilijk om af te vallen, maar dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat het onmogelijk is. Het wil wél zeggen dat het erg veel moeite en vastberadenheid kan eisen om af te vallen, en dat dit daarom niet iedereen zomaar lukt. Als jij moeite ervaart bij het afvallen, lees daarom dan vooral de rest van dit artikel.

Als je dit artikel hebt aangeklikt, dan heb je waarschijnlijk in het verleden al eens proberen af te vallen, misschien al wel talloze keren, en is het je tot nu toe nooit (blijvend) gelukt. Het zou heel normaal zijn als je hier een beetje moedeloos van bent geworden. Misschien ben je je gaan afvragen: is het wel echt nodig om af te vallen?

Wat het antwoord op die vraag is, hangt volledig af van jouw specifieke situatie en doel. Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin het erg gezond is om wat gewicht te verliezen. Echter zijn er ook situaties waarin afvallen erg ongezond kan zijn, en je het dus beter niet kan doen. Hoe je weet wat bij jou het geval is, zal ik nu even heel basaal gaan uitleggen.

Dit zal ik doen aan de hand van de zogeheten BMI. Dit is een afkorting van Body Mass Index, en dit is een getal dat jou een indicatie kan geven van of jij een gezond of ongezond gewicht hebt voor je lengte. Natuurlijk zal dit niet op iedereen even goed kloppen, maar over het algemeen kan wel gezegd worden dat het een betrouwbare indicator is van hoe gezond jouw gewicht is.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Op internet zijn zat websites waar je je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht kan invullen (zoals die van het Voedingscentrum en de Hartstichting) waarna jouw persoonlijke BMI eruit rolt. Als dit getal tussen de 18,5 en de 24,9 is, dan heb je een gezond gewicht.

Dit is ideaal, en in zo’n geval is het dus niet nodig om af te vallen. Als dit getal onder de 18,5 ligt, dan heb je ondergewicht. Het is dan erg ongezond om af te vallen, en kun je het best juist proberen aan te komen.

Als je lichaam te weinig vet heeft, gaat het zijn eigen cellen verteren, en eet je jezelf als het ware op.

Ligt je BMI echter boven de 25, dan heb je overgewicht. Boven de 30 heb je last van obesitas, en boven de 40 is er sprake van morbide obesitas. In deze gevallen is het erg gezond om af te vallen, en weer in de gezonde getallen te proberen te komen. Hoe hoger je BMI is, hoe dringender de nood hiertoe is, omdat de gezondheidsrisico’s sterk toenemen per extra BMI-punt.

Het antwoord op de vraag: is het nodig om af te vallen¸ luidt dus kortweg als volgt: ja, maar alleen als je een ongezond hoog gewicht hebt. Als je al in de gezonde marge zit, is het in principe nergens voor nodig (behalve misschien je zelfbeeld). Als je ondergewicht hebt, kan ik je het alleen maar afraden, aangezien afvallen dan zelfs gevaarlijk kan zijn.

Je weet nu hoe het mogelijk is dat het zo moeilijk is om af te vallen. Hopelijk heb je er ook even over nagedacht of afvallen voor jou een goed idee zou zijn. Als je hebt besloten dat je dit alsnog wil gaan doen, dan rest natuurlijk de vraag: hoe gaat dit mij lukken? Hoe zorg ik ervoor dat het dit keer eens niet op een mislukking uitdraait, en ik eindelijk die extra kilo’s kwijtraak?

Daar zal de tweede helft van dit artikel aan gewijd zijn. Ik zal je enkele tips, trucs en tactieken aanleren die jou gaan helpen om dit jouw laatste afvalpoging te maken, en ervoor te zorgen dat het dit keer eindelijk een succes is. Ik zal de volgende oplossingen kort gaan bespreken:

  • Wees niet te perfectionistisch
  • Drink veel water als je honger hebt
  • Eet veel voedsel met weinig calorieën

Je kent het cliché misschien wel: iemand wordt gevraagd wat zijn of haar meest negatieve eigenschap is, en die persoon zegt dat hij of zij te perfectionistisch is. Hoewel dit misschien vaak als grap wordt gebruikt, zitten er wel degelijk negatieve kanten aan perfectionistisch zijn, al helemaal wanneer het gaat om afvallen. Hoe dat komt, zal ik je nu uitleggen.

Als je te perfectionistisch bent met afvallen, dan wil je dus altijd alles goed doen. Dit gaat je echter simpelweg niet lukken, het is geen realistisch doel. Je zal echt wel een keer zondigen door te veel te eten, of door een keer niet naar de sportschool te gaan terwijl je dat wel van plan was. Dat is niet heel erg, maar hier moet je wel op de juiste manier mee omgaan.

Een perfectionist zal op zo’n moment snel denken: “Ik heb het nu toch al helemaal verpest, dan kan ik het maar beter helemaal opgeven.” Omdat een perfecte uitvoering niet meer mogelijk is, hebben ze het idee dat ze het dan maar beter kunnen opgeven. Ik snap die impuls best, maar met die instelling is het natuurlijk niet gek dat het je niet lukt om af te vallen.

Als een wielrenner een slechte start maakt, dan maakt hij vervolgens toch ook gewoon de etappe af?

Wat je eigenlijk moet doen, is accepteren dat het zo nu en dan mis zal gaan. Als dit gebeurt, moet je niet meteen de moed opgeven, maar moet je juist de schade beperken. Heb je tegen beter weten in toch die vette hap gegeten? Compenseer dan door iets langer te sporten, of later op de dag minder te eten tijdens het avondeten. Dit is veel effectiever dan teleurgesteld bij de pakken neer te gaan zitten.

Zoals ik eerder al heb aangegeven, zal je lichaam je actief gaan tegenwerken tijdens het afvallen. Zo zal het proberen om zoveel mogelijk vet vast te houden. Het zal je ook tegenwerken door vervelende hongerprikkels af te geven gedurende de dag. Veel mensen wordt dit op een gegeven moment te veel, waardoor ze tegen beter weten in toch gaan eten.

Als je dit wil voorkomen, dan kan het helpen om veel water te drinken op het moment dat jij honger voelt opkomen. Thee is ook prima, aangezien dat bijna volledig uit water bestaat, en dus bijna geen calorieën bevat. Je zal totaal niet dikker worden door het drinken van water. Het zal je wel helpen omgaan met de honger die je krijgt van een dieet.

Water bevat namelijk geen calorieën, maar neemt wel erg veel ruimte in. Door water te drinken, zal je maag vol raken. Hierdoor denkt je lichaam dat je wel weer genoeg voedsel zal hebben gegeten, en zullen de hongerprikkels een stuk minder worden. Je houdt je lichaam dus als het ware voor de gek op deze manier, waardoor het jou een stuk minder in de weg zal staan bij het verliezen van gewicht.

Als je je maag vult met water, past er niet eens meer eten bij.

Hoewel dit een erg handig hulpmiddel is, moet je ook weer niet denken dat je totaal geen honger meer zal hebben als je continu water drinkt. Dit is namelijk maar een erg tijdelijke oplossing, aangezien water erg snel wordt verwerkt door je lichaam. Op dat moment zal het hongergevoel dus ook weer terugkeren. Toch kan deze tip ertoe leiden dat je aanzienlijk veel minder calorieën eet op een dag.

Als iemand gaat proberen om af te vallen, dan gaan ze vaak minder eten. Op zich is dit natuurlijk goed, maar het maakt ook nog wel uit wat je eet. Als je alleen mindert met eten, maar wel precies hetzelfde soort voedsel blijft eten, zul je veel sneller honger krijgen. Door slim om te gaan met wat je eet, kun je dit echter voorkomen, waardoor jij je dieet makkelijker volhoudt.

“Een appel bevat maar half zoveel calorieën als één enkel plakje kaas.”

Probeer daarom wel minder calorieën te eten, maar doe dit door te kiezen voor voedsel dat weinig calorieën bevat. Hierdoor kun je er meer van eten, waardoor je wél een vol gevoel krijgt, maar tóch minder calorieën binnenkrijgt. Honger is een van de belangrijkste redenen dat veel mensen hun afvalpogingen niet volhouden. Het is dus een goed idee om dat zoveel mogelijk te beperken.

Oscar Helm heeft een zeer effectieve methode ontwikkeld om af te slanken. Ondertussen heeft hij hier al duizenden mee geholpen.

Zijn methode is volledig wetenschappelijk onderbouwt en geeft je de exacte stappen naar een slank en sexy lichaam.

Er staan meer dan 100 recepten in zijn boek, dus voor ieder iets wat ie lekker vindt.

Volgens Oscar komt uit zijn klantenonderzoek naar voren dat 66% van de mensen aangeeft af te vallen met zijn methode, een getal dat vele malen hoger is dan andere diëten.

Bekijk hier direct zijn heerlijke recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *