free
hit counter

Het maaltijdshake dieet: belangrijke do’s en don’ts

Er zijn vele dieetvormen de revue gepasseerd die beloofden dat mensen die het zouden volgen snel, gemakkelijk en zonder moeite kilo’s zouden kwijtraken blijvend, dus zonder zogenaamd jojo effect. Denk bijv. aan het babyvoeding dieet, een dieet waarbij men louter voeding in puree vorm tot zich dient te nemen. Hierdoor laakt men vezels, en darmproblemen zijn bijna onvermijdelijk. Of wat te denken van het Fletcher dieet, waarbij het principe is dat wij mensen de meeste voedingsstoffen opnemen tijdens het kauwen, en dus is het zaak bij dit dieet om maar zo lang mogelijk te kauwen op het eten om het vervolgens uit te spugen. Enfin, zo kunnen we er nog wel tientallen noemen. Gelukkig raakte deze diëten al weer snel uit de mode. The proof is in the pudding zoals men in het Engels zegt, een dieet dat niet werkt verliest al snel haar populariteit. .

Een dieet dat wel reeds vele Nederlanders heeft geholpen om op gezonde wijze permanent af te vallen is het eiwitdieet in combinatie met maaltijdshakes. Wat houdt dit precies in? Een eiwitdieet is geen rocket science, dit is een dieet waarbij men meer eiwit tot zich neemt en minder koolhydraten en vet. Met name dan is het de bedoeling om minder slechte koolhydraten en vetten te consumeren. Voorbeelden van minder optimale koolhydraten zijn witte rijst en wit brood. Qua slechte vetten kun je denken aan fast food. Omdat we tegenwoordig allemaal een erg druk leven leiden, met werk, familie, is het in zwang gekomen om in combinatie met zo een dieet maaltijdshakes te nuttigen. Dit zijn shakes, ze worden ook wel maaltijdvervangers genoemd, die veel eiwit bevatten, en idealiter ook voldoende vezels, vitamines en mineralen. Soms heb je gewoonweg niet de tijd om een eiwitrijke maaltijd te bereiden. In de ochtend zijn we druk met voorbereiden voor werk, de kinderen naar school brengen. Tussen de middag ook geen mogelijkheid om zo een maaltijd klaar te maken, in dat soort gevallen kunnen maaltijdshakes soelaas brengen.

Het principe klinkt mooi, je vervangt een tot twee maaltijden per dag door een shake, zo krijg je voldoende vitamines, mineralen en vezels binnen, en kost weinig tijd om te bereiken. Je opent immers een zakje, mengt dit met yoghurt, melk of water, wat je ook maar prefereert, je drinkt het en klaar is kees. Veel meer komt er niet bij kijken.

Het kan inderdaad zo makkelijk zijn. Maar er is wel een grote valkuil te vermijden en dat zijn slechte kwaliteit maaltijdvervangers. Uit onderzoek van Be-Slank bleek dat veel shakes op de Nederlandse markt, boordevol kunstmatige toegevoegde suikers zitten. Wellicht kunnen deze shakes helpen om gewicht kwijt te raken, maar erg verantwoord is het consumeren van dit soort shakes niet te noemen. Wat je dus niet moet doen is zomaar een maaltijdshake pakken uit de rekken van de drogist zonder enig onderzoek. Lees het label goed voordat je de keuze maakt. Doe wat onderzoek, vraag eventueel een diëtist(e) wat hij of zij aanbeveelt. Probeer eventueel een paar goede merken, zodat je bekend raakt met de smaak. De meeste merken hebben proefverpakkingen met meerdere smaken, zodat je er bekend mee kunt raken. Indien je deze maaltijdshake gedurende een aantal maanden dagelijks tot je gaat nemen is het wel belangrijk dat je de smaak van de shake kunt tolereren, en idealiter lekker vindt. Sommige zijn te zoet, andere te kunstmatig qua smaak, maar smaken verschillen natuurlijk dus dit zul je zelf moeten gaan ondervinden.

Wees niet te fanatiek in het gebruik van de shakes. Vervang niet 3 maaltijden, al je maaltijden van de dag door shakes, dit is niet gezond. Op zijn minst eet je 1 ‘echte’ maaltijd per dag. Idealiter, 3 echte maaltijd per dag. De shake kan in het begin van het dieet helpen om snel(ler) kilo’s kwijt te raken en dit zal je ongetwijfeld motiveren. Maar na verloop van tijd wil je het gebruik van maaltijdvervangers weer geleidelijk afbouwen en alleen inzetten in tijden van nood. Bijvoorbeeld wanneer je ver van huis bent, en er alleen fast food opties zijn, dan kun jij terugvallen op de maaltijdvervanger. Het is dus zeker aan te bevelen wanneer je de deur uitgaat, om altijd wat maaltijdvervangers mee te nemen voor gevallen van nood. Zo heb je geen excuus meer om een kroket uit de muur te trekken op het metro station, wanneer je een vreetbui ervaart.

Indien je niet zo van de shakes bent, dan zijn er ook andere opties beschikbaar zoals bijv. maaltijdrepen. We zien ook steeds meer koolhydraatarme varianten van producten die normaliter uit den boze zouden zijn in een eiwitdieet. Denk bijv. aan eiwitrijke pannenkoeken, noedels en zelfs chips. Deze voedingswaren zijn zo gemaakt dat ze hoog in eiwit zijn en laag in koolhydraten, zodat je ze tot je kunt nemen zonder schuldgevoel. Een eiwitdieet hoeft vandaag de dag dus zeker niet meer een kwestie van beperkingen te zijn.

 

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *