free
hit counter

Hoe je dieet je gezondheid en prestaties kan bepalen

Wanneer we het hebben over een dieet, denken de meeste mensen direct aan gewicht verliezen. In veel gevallen klopt dat, maar een dieet gaat eigenlijk niet per definitie over gewichtsverlies. Het dieet is simpelweg wat je eet: niet eens zo zeer welke voedingsmiddelen, maar met name de samenstelling hiervan.

Voor iedereen bestaat er een ideaal dieet. Wil je gewicht verliezen, dan ga je met name kijken naar een dieet met minder suiker. Wil je aankomen, dan wordt er vaak gekeken naar meer koolhydraten. Sporters die spieren willen opbouwen eten juist meer eiwitten, omdat dit de bouwstenen zijn voor spieropbouw.

Dieetuniversiteit.nl kijkt naar een typisch dieet voor deze drie groepen.

Gewichtsverlies

Effectief gewicht verliezen betekent in veel gevallen ‘simpelweg’ minder calorieën binnenkrijgen. Hoe meer calorieën je per dag binnen krijgt, hoe meer je opslaat in de vorm van vetreserves.

Effectief gewicht verliezen richt zich vaak echter op het minderen van suikers en verzadigde vetten. Beide bestanddelen worden geassocieerd met toename in gewicht, waarbij met name suiker een boosdoener kan zijn.

Wil je gewicht verliezen, dan zijn er diverse diëten die effectief kunnen zijn. Het belangrijkste hierbij is dat je dagelijks wel een verzadigd gevoel hebt en de juiste voedingsstoffen binnen krijgt, maar wel voldoende verbrandt om gewicht te verliezen. Doorgaans hoort bij een dergelijk dieet ook voldoende beweging.

Aankomen in gewicht

Aankomen in gewicht kan net zo lastig zijn als gewicht verliezen. Mensen die van nature niet zo maar aankomen, moeten aardig wat eten om toch een gewichtstoename te zien. Meestal wordt hierbij gekozen voor een dieet dat gezond is, maar ook een hoge caloriedichtheid heeft. Onder meer vette vis kan hierbij helpen, evenals koolhydraatrijke maaltijden, zoals pasta’s en rijstgerechten.

Niet zelden gaat ondergewicht gepaard met enkele problemen, waaronder een gebrek aan energie. Wanneer dit het geval is zal in het dieet ook voeding worden opgenomen waar snel-beschikbare suikers in zitten. Dit zijn brandstoffen die je lichaam snel kan opnemen voor een snelle boost in je energieniveau.

Sporters

Sporters zijn vaak bezig met het herstellen en opbouwen van spieren. De spieren bestaan grotendeels uit eiwitten en hebben aminozuren nodig om deze spieren zo snel mogelijk te herstellen en op te bouwen na een zware training.

In een typisch sportersdieet zitten daarom veel eiwitten. Deze eiwitten vind je onder meer in volle (Griekse) yoghurt, muesli, kipfilet, noten en kalkoen. Door voldoende eiwitten binnen te krijgen kan je optimale spiergroei realiseren, mits je voldoende sport en ook rust. Veel sporters drinken hiervoor ook speciale eiwitshakes.

Sporters hebben daarnaast veel energie nodig voor de sportactiviteiten. Voor een grote training of wedstrijd wordt daarom vaak een stevige koolhydraatmaaltijd genuttigd.

Een diëtist kan helpen bij het samenstellen van een correct dieet.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *